مطالعه تشریحی دیپلوتنیا دماوندیکا از تیره چتریان

نویسندگان

  • احمد قهرمان
  • غلامرضا امین
چکیده مقاله:

مطالعه ساختمان تشریحی گونه دیپلوتنیا دماوندیکا که بوسیله استرئومیکروسکوپ و میکروسکوپ نوری صورت پذیرفته، به خوبی خصوصیات اختصاصی تیره چتریان را نشان داده است. مشخصات ساقه و دمبرگ این گونه شباهت زیادی به خصوصیات این اندام در گیاه رازیانه ( فونیکولوم ولگار) دارد. مقدار قابل توجه شیرابه گیاه بدلیل وجود مجاری و حفرات ترشحی در تمام بخش‌های گیاه می‌باشد. وجود مقدار قابل ملاحظه اسانس گیاه بدلیل وجود کانالهای مربوطه در برگ و میوه است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

ساختمان تشریحی برگ چتریان ارسباران، ایران

ساختمان تشریحی برگ گونه‌هایی از جنسهای مختلف تیره جعفری جمع‌آوری شده از منطقه حفاظت شده ارسباران مطالعه گردید. مشخصات برگ در سطح و در برش عرضی بیانگر صفات تشریحی جالبی می‌باشد. بر اساس همین صفات تاثیرگذاری عوامل اقلیمی بر روی گونه‌ها بحث و بررسی شد.

متن کامل

ساختمان تشریحی برگ چتریان ارسباران، ایران

ساختمان تشریحی برگ گونه هایی از جنسهای مختلف تیره جعفری جمع آوری شده از منطقه حفاظت شده ارسباران مطالعه گردید. مشخصات برگ در سطح و در برش عرضی بیانگر صفات تشریحی جالبی می باشد. بر اساس همین صفات تاثیرگذاری عوامل اقلیمی بر روی گونه ها بحث و بررسی شد.

متن کامل

بررسی ریخت‌شناختی گل‌آذین و مطالعه‎ ساختار تشریحی گل نر در سگ‌دندان گل‌گره‌ای (Pycnocycla nodiflora Decne. ex Boiss.) از تیره چتریان (Apiaceae)

در پژوهش حاضر، ریخت‌شناسی و تشریح ساختار گل نر Pycnocycla nodiflora بررسی شد. به کارگیری شاخص‌هایی همچون: ویژگی‌های گل‌آذین، گلچه‌های چتر و میوه‌ها در رده‌بندی گیاهان تیره چتریان (Apiaceae) زمینه‌ کافی برای انجام بررسی‌هایی با محوریت ساختار گل در این تیره با ارزش اقتصادی، فراهم می‌کند. بررسی‌های ریخت‌شناختی و تشریحی این گونه با استفاده از استریومیکروسکوپ، میکروسکوپ نوری و روش تثبیت و برش‌گیری ب...

متن کامل

مطالعه تشریحی برگ و ساقه گونه‌های جنس Ornithogalum از تیره Hyacinthaceae در ایران

در این پژوهش، آناتومی برگ و ساقه 11 گونه از جنس Ornithogalum از تیره Hyacinthaceae در ایران بررسی شده است. نمونه‌های گیاهی جمع‌آوری شده در محلول تثبیت‌کننده قرار گرفته، سپس برش‌های متعددی از آنها با دست تهیه شد که پس از رنگ‌آمیزی با رنگ‌های سبز متیل و کارمن و تهیه اسلاید، با میکروسکوپ نوری مطالعه شد. ویژگی‌های تشریحی مختلفی نظیر شکل مقطع ساقه، تعداد لایه‌ها، ضخامت و شکل سلول‌های بافت اسکرانشیم،...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 7  شماره 1

صفحات  73- 80

تاریخ انتشار 2015-11-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023